Antwerpen-X, Berchem

BERCHEMNAREN MAKEN KENNIS MET PLANNEN STATIONSOMGEVING

Een 160-tal Berchemnaren woonde zaterdag een informatiemoment bij rond het Masterplan Stationsomgeving. Stad en district gaven een stand van zaken over alle projecten in de stationsbuurt. Zo zal Syntra in 2014 een nieuwe school bouwen op de site van postsorteercentrum Antwerpen-X en komen er mobiele tuinen op het Edgard Ryckaertsplein. De bewoners kunnen in werkgroepen mee oplossingen uitdenken voor mobiliteits- en andere problemen.

De uitdagingen die AG Stadsplanning het hoofd moet bieden in de stationsomgeving van Berchem zijn groot. “De stad zelf heeft in de meerjarenplanning al een budget van 3 miljoen euro voor de site voorzien maar alles is nog niet beslist. Er is werk aan de winkel en daarom startten we nu dit participatietraject met de buurt”, zegt schepen van Stadsontwikkeling Rob Van de Velde (N-VA). Het eerste project dat op tafel kwam, is postsorteercentrum Antwerpen X. De site, reeds in 2007 aangekocht door projectontwikkelaar Iret Development, begint nu toch eindelijk vorm te krijgen. Syntra, een opleidingscentrum voor volwassenen waar jaarlijks 15.000 cursisten een opleiding volgen, wil met Iret in zee om haar nieuwe hoofdkwartier op de site te bouwen in 2014. Haar infrastructuur in de Lange Leemstraat is immers verouderd en de cursisten ondervinden teveel parkeerproblemen in de buurt. “De overige gebouwen van Antwerpen X zullen ontwikkeld worden in functie van de commercialisatie”, zegt Werner Joris, manager bij Iret. “In totaal willen we 10 kantoorgebouwen bouwen, goed voor een oppervlakte van 115.000 vierkante meter. Er komen 6 gebouwen aan de kant van de Ring en 4 aan de Singel. Die zullen verbonden worden met een overdekte rondgang en een groen binnenplein met bomen. Het ontwerp is van de hand van architect Stéphane Beel.”

Parkeerproblematiek

Er zullen niet enkel kantoren komen in Antwerpen-X. “Het is de bedoeling dat het geen dooie boel wordt ’s avonds, daarom komen er ook een gelijkvloerse horecazaak, een groot sportcentrum over meerdere verdiepingen en een kleine supermarkt”, aldus Joris. Heel wat bewoners vrezen dat de impact op het verkeer en de parkeerproblematiek van het megaproject op de buurt te groot zal zijn. “Ook daar werken we aan. Er zijn 900 en mogelijk nog meer ondergrondse parkeerplaatsen voorzien bij Antwerpen-X. Voor het aansluiten van het uitrijdende verkeer richting Singel-Zuid liggen er wel nog 6 opties op tafel”, aldus Joris. Schepen Van de Velde nodigde de bewoners ook uit om deel te nemen aan de werkgroep mobiliteit. Daar zal ook de hertekening van de Guldenvliesstraat aan bod komen. “Ook daar zijn nog verschillende opties. Zeker is dat het plan om tram 4 en 9 niet langer door de Guldenvliesstraat maar door de Stanleystraat en Uitbreidingsstraat te laten rijden, technisch onhaalbaar is. Dat is gebleken uit onderzoek door De Lijn.” De werfperiode van Antwerpen-X zal in totaal 6 tot 10 jaar duren. Daarom komt er een projectgroep die de bouwsite tijdelijk mag invullen met een buurtproject. “We denken hierbij bijvoorbeeld aan een pop-uppark, een basketterrein of groot bloemenveld”, aldus Joris. Nieuw is dat ook het Burgemeester Edgard Ryckaertsplein aan het station in de lente van 2014 een gemeenschapsplein moet worden met mobiele tuinen. Ook daar wordt een werkgroep rond opgericht. Tot slot is er een werkgroep die onderzoekt of een shuttledienst tussen het station en de Veldekens een haalbare kaart is.

© 2013 De Persgroep Publishing
DIETER LIZEN

Geef een reactie