In de pers, Nieuw Zuid

Parking Vlinderpaleis blijft open tot 2018

De grote parking naast het Antwerpse Vlinderpaleis zal dan toch nog twee jaar openblijven. Door de bouw van project Nieuw Zuid zou de parking voor 350 auto’s verdwijnen, maar de stad heeft nu een oplossing gevonden. Een opluchting voor de mensen die in het gebouw werken, pleiten of moeten verschijnen.
Een half jaar geleden ontstond er een grote ongerustheid bij de Antwerpse balie en de rechtbank. Eind 2015 zou de parking voor 350 auto’s achter de oude Zillion opgeslokt worden door een nieuwbouwproject op die site. Weg 350 parkeerplaatsen in een buurt waar al amper parkeerplaatsen beschikbaar zijn. De concessie met parkeerbeheerder Apcoa loopt sowieso ten einde. Niet op 1 januari, maar eind maart 2016.

Zillionsite

De bouwpromotor van de Zillion-site had tijdens een infovergadering in mei nog voorgesteld om een extra bouwlaag te maken, waar advocaten dan een ondergrondse parkeerplaats konden kopen. Daarvoor was er uiteindelijk te weinig interesse. Mogelijk speelden de dure prijzen een rol.

Schepen Rob Van de Velde (N-VA) heeft nu toch een oplossing onderhandeld: er blijft een parking naast het justitiepaleis tot 2018. “Een aantal puzzelstukken is mooi in elkaar gevallen”, legt de schepen uit.

Containerschooltje

“De stad had aan de achterkant van de parking een containerschooltje gebouwd, maar sinds dit schooljaar staat dat gebouw leeg. De containers kunnen verdwijnen. Zo zou de parking uitgebreid kunnen worden in die richting en zouden de eerste werken op de site ook niet in gevaar komen. De capaciteit zou ongeveer dezelfde blijven. En op deze manier komt de werking van het justitiepaleis niet in gedrang.”

In 2018 zouden de ondergrondse parkings aan de Gedempte Zuiderdokken in gebruik genomen kunnen worden. “De twee projecten passen op die manier mooi in elkaar”, zegt schepen Van de Velde.

De onderhandelingen zijn afgelopen, maar de parkeeruitbater moet nog wel rond de tafel zitten met de ontwikkelaars van de Zillion-site. “Alle partijen zijn het er wel over eens dat dit plan dé te volgen piste is.”

Intussen wil de schepen wel werk maken van een bedrijfsmobiliteitsplan voor het gerechtsgebouw en de directe omgeving. “Dat blijft belangrijk om te weten voor de mobiliteitsinfrastructuur in die omgeving”, zegt Van de Velde.

HLN, 31/12/2015