Park Spoor Oost

Sinksensfoor krijgt grootste promotiecampagne ooit

Niemand kan er vanaf volgende week nog naast kijken: de Sinksenfoor verhuist dan naar Spoor Oost. De opening is gepland op zaterdag 23 mei. Het stadsbestuur pakt nu uit met de grootste promotiecampagne ooit voor de kermis. Affiches, drukwerk, tv-spots en sociale media: alle middelen worden ingezet om het publiek op de hoogte te brengen van de nieuwe locatie. Kostprijs: 81.000 euro.

De Sinksenfoor begint binnen iets meer dan twee weken op Spoor Oost, een voormalige containerterminal naast de Noordersingel in Borgerhout. De verhuis van de kermis – van de Gedempte Zuiderdokken naar Borgerhout – wordt begeleid door de grootste promotiecampage ooit. “We zijn allemaal zenuwachtig”, zegt Guillaume Borremans, voorzitter van de Vereniging der Belgische Foornijveraars. “Nooit eerder is een kermis met 150 kramen van het centrum van een stad naar de rand van de stad verhuisd.” Op de Gedempte Zuiderdokken trok de Sinksenfoor de jongste jaren met de vingers in de neus een miljoen bezoekers. De foorkramers en het stadsbestuur willen koste wat het kost dat de kermis ook deze zomer een hit wordt.

“Om de nieuwe Sinksenfoor op Spoor Oost te ondersteunen, start de stad een grote communicatiecampagne”, zegt schepen van Markten en Foren Ludo Van Campenhout (N-VA). “De kosten daarvoor bedragen 81.000 euro.”

Via alle kanalen

De campagne is gericht op de Antwerpenaars en specifiek ook nog op de omwonenden van Spoor Oost. “Alle stedelijke communicatiekanalen worden ingezet”, zegt Van Campenhout. Zo komt er onder meer een redactionele reportage in het A-blad en een stadsreportage op de lokale tv-zender ATV. Op de stedelijke website www.antwerpen.be wordt een apart kanaal ‘Spoor Oost’ geopend. Ook de sociale media worden ingeschakeld, met nieuws over de Sinksenfoor op de stedelijke Facebook-pagina en op het Twitter-account van het stadsbestuur. Ook in het straatbeeld zal de promotie te zien zijn. Er komen 625 affiches aan bus- en tramhaltes en advertenties op de lichtkranten in de metrostations en in het Centraal Station. Het stadsbestuur huurt twaalf doeken van twintig vierkante meter waarmee het de Sinksenfoor zal promoten. Verder worden er nog eens enkele honderden posters verspreid. De omwonenden van de Sinksenfoor krijgen een nieuwsbrief in de bus. Ten slotte plaatst het stadsbestuur een reuzengrote toegangspoort op het kermisterrein en staan er daar ook nog drie grote torens met banners.

Vlot bereikbaar

“Voor en tijdens de foor neemt de stad Antwerpen in de communicatiecampagne telkens ook de bereikbaarheidsinformatie op”, zegt Van Campenhout. “We vermelden hoe de mensen met verschillende vervoersmiddelen op een vlotte manier naar Spoor Oost kunnen komen. Daarbij voorzien we tijdelijke signalisatie waar nodig. Er wordt ook extra aandacht besteed aan de dagen waarop de Sinksenfoor samenvalt met andere drukke evenementen.”

De eerste foorkramers mogen van vrijdag 15 mei het terrein Spoor Oost oprijden. Alle kramen blijven opgesteld en open tot en met zondag 12 juli. De afbraak van de foor mag starten om één minuut na middernacht op maandag 13 juli en moet woensdagavond 15 juli om acht uur afgerond zijn.
FILIP MARSBOOM