Uncategorized

Speelheuvel en sporttereintjes op Spoor Oost

Spoor Oost, de voormalige NMBS-site aan de Noordersingel, wordt vanaf maandag grondig heraangelegd. De stad investeert 5,5 miljoen euro in het project. Tegen de paasvakantie van volgend jaar opent de site opnieuw de deuren.

Afgelopen zomer richtte de stad Spoor Oost met minimale middelen in voor een eerste voorproefje. Heel wat organisaties en evenementen maakten van de site gebruik. Vanaf maandag wordt het terrein grondig heraangelegd. In 201 kalenderdagen wordt de site omgevormd tot een polyvalente publieke ruimte, met veel groen maar ook met ruimte voor evenementen en evenementparkeren.

Dat laatste wil Schepen van Stadsontwikkeling Rob Van de Velde (N-VA) echter graag nuanceren. “Er wordt wel eens gezegd dat de site wordt omgevormd tot een parking. Maar dat is helemaal niet waar. Enkel bij grote evenementen in het Sportpaleis, de Lotto Arena of Trix zal de site enkele uren worden opengesteld als parking. Dat zal wellicht zo’n twintig keer per jaar het geval zijn, en vooral tussen oktober en april. De rest van het jaar is de site autovrij.”

De site zal aanvankelijk plaats bieden aan 1500 wagens. Een aantal dat kan oplopen tot 2300 wanneer de werken aan de Oosterweelverbinding van start gaan. AG Vespa en de stad doen er naar eigen zeggen alles aan om het de buurtbewoners zo goed mogelijk naar hun zin te maken.

Speelheuvel en sportterreintjes

“Borgerhout heeft een jonge bevolking, en daar proberen we echt wel op in te spelen. Zo worden op de twee koppen grote speel- en ontspanningsruimten voorzien. Aan de kant van Borgerhout komt een groene speelheuvel met een speeltuin en een zittribune, terwijl aan de ingang ‘Schijnpoort’ een tuin met kasseien, grassen en planten wordt aangelegd.”

Ook de invulling van vijf vaste sportterreintjes op de site gebeurde in overleg met de buurt. Zo worden er drie voetbal-, één basket- en één volleybalveldje aangelegd. Verder komt er een ruimte om fietsbehendigheid te oefenen, en worden met krijt enkele bijkomende sportvelden en spelelementen aangebracht op de site.

De voormalige containerterminal zal van noord naar zuid worden doorkruist door een fiets- en wandelpad. “Die centrale as is uiterst geschikt voor fietsers en skaters, en wordt aangevuld met onverharde paden voor wandelaars en lopers.”

Ongeveer 3 van de 10,8 hectare worden omgevormd tot een ruwe groenzone. Dat groen komt vooral ten westen van de centrale as te liggen, en wordt verbonden met andere groene plaatsen in de stad. Zo zal naast de spoorweg een fietsbrug worden aangelegd die Spoor Oost met een toekomstige groenzone in de Slachthuiswijk verbindt, en zou ook de fietsverbinding met het Rivierenhof worden gefaciliteerd.

Ruig

Toch vindt de schepen het belangrijk dat ook het industriële karakter van de site bewaard blijft. “Het ruige karakter van het terrein wordt door de jongeren juist geapprecieerd, en is tegelijk een pak budgetvriendelijker.”

De stad investeert 5,5 miljoen euro in de nieuwe invulling van de site, terwijl ook vorig jaar al 1,5 miljoen euro in de site werd gestoken. “Normaal gezien is het vernieuwde evenemententerrein tegen de paasvakantie van volgend jaar klaar. Dan wordt ook een openingsfeest gepland.”

Voor het overige staan er voorlopig nog geen evenementen op de agenda. “Maar de interesse is wel degelijk groot”, zegt Van de Velde. “Dat hebben we dit jaar duidelijk ondervonden. Vanaf maart zullen we de website spooroost.be openen. Daarop kunnen buurtbewoners de activiteitenkalender volgen, en kunnen nieuwe activiteiten worden aangevraagd.”

Het huidige plan richt zich enkel op korte termijn, met name de komende vijf tot tien jaar. “Op langere termijn staat het gebied nog altijd ingetekend als KMO-park. Dat werd in 2006 zo bestemd, en ligt juridisch zo vast. Net als in Park Spoor Noord kunnen enkele slimme investeringen hier een verschil maken. De buurt heeft nood aan meer werkgelegenheid.” KOEN DE BEUCKELEER

Copyright © 2015 Concentra. Alle rechten voorbehouden