Uncategorized

Tijdelijk parking, daarna park

 “De voormalige containerterminal en het spoorwegterrein Spoor Oost moeten op termijn een park à la Park Spoor Noord worden”, zeggen de buurtbewoners. “Deze eis blijft onverkort op tafel liggen. We hebben wel begrip voor een tijdelijke invulling, mits goede afspraken met de buurt.”

De buurtbewoners van het comité Park Spoor Oost hadden gisterenochtend hun eerste onderhoud met schepen van Stadsontwikkeling Rob Van de Velde (N-VA) en twee medewerkers van het gemeentelijk vastgoedbedrijf AG Vespa. “Het was een open gesprek”, zegt buurtbewoner Michel Franssens. “Wij hadden de schepen vooraf tien concrete vragen bezorgd en op de meeste daarvan kregen we antwoord. Het is duidelijk dat er nu al beslissingen zijn genomen voor de invulling van het terrein op korte termijn. Zo komt de Sinksenfoor wellicht naar Spoor Oost, maar de schepen zei ons dat dat besluit nog niet definitief is genomen.”

De buurtbewoners begrijpen dat het terrein langs de Noordersingel tijdelijke oplossingen voor enkele problemen kan bieden. Het stadsbestuur heeft een akkoord met de NMBS om het terrein van 10,5 hectare voor negen jaar te mogen gebruiken. “Volgens Van de Velde zullen er op sommige momenten 2.300 tot 3.000 auto’s op de voormalige containerterminal moeten parkeren, vooral bij grote drukte in het Sportpaleis en de Lotto Arena. Wanneer de kramen van de Sinksenfoor staan opgesteld, zou er dan weer niet geparkeerd kunnen worden op het terrein.”

“In augustus organiseerden wij een denkdag over Park Spoor Oost. We vroegen de omwonenden wat ze graag zouden zien op het terrein”, zegt Franssens. “Het doet ons plezier te zien dat het stadsbestuur enkele van onze suggesties heeft opgepikt. Zo zouden er aan de rand van het terrein kleine basketbalveldjes en voetbalveldjes komen. En over de volledige lengte van de site komt een strook voor fietsers, skaters en joggers. De schepen zegt ons dat het stadsbestuur de komende jaren 6 miljoen euro gaat investeren in de site. Eén miljoen zou gaan naar de invulling van de publieke ruimte met onder meer stukken groen en sportaccomodatie. Wij hopen dat dat in overleg kan, want we begrijpen dat investeringen op langere termijn moeten renderen.”

“Het is duidelijk dat wij een langetermijnvisie hebben voor de hele site”, zegt Franssens. “Niet alleen voor de 10,5 hectare van de containerterminal maar ook voor de 15 hectare van het spoorwegemplacement. Onze eis blijft overeind: wij willen een Park Spoor Oost, naar het model van Park Spoor Noord dat ook ligt op de plek van een vroeger spoorwegterrein.”

Ongerust

Gemeenteraadslid Dirk Van Duppen (PVDA+) is ongerust over de plannen van het stadsbestuur. “Als op die site de Sinksenfoor wordt geplaatst en er 2.300 auto’s gaan parkeren, moet de impact op mens en milieu worden onderzocht. Dit gebeurt door het opstellen van een milieu-effecten-rapport (MER). Maar ze zijn op zoek naar een manier om dit rapport niet te moeten maken. Het college besliste het studiebureau Antea aan het werk zetten. Dat moet een dossier opmaken dat het bestuur zal gebruiken om een ontheffing van de MER-plicht te krijgen. Ik zal daar tijdens de komende gemeenteraad de schepen over ondervragen.”

“In bepaade gevallen is ontheffing van zo’n MER-onderzoek mogelijk”, zegt Van de Velde. “Dat is een welbepaalde procedure onder voorwaarden. Die zal accuraat worden gevolgd.”

Copyright © 2015 De Persgroep Publishing. Alle rechten voorbehouden