Gedempte Zuiderdokken

Van wensen van burgers naar landmark

De Gedempte Zuiderdokken moeten een nieuw landmark worden voor de stad. Daarom stelde het stadsbestuur Aglaée Degros aan als intendante. Zij moet van de wensen van de Antwerpenaar een leesbaar verhaal maken voor de ontwerpers.

Het is de eerste keer dat het stadsbestuur een intendant aanstelt om de heraanleg van een plein te begeleiden. “We zijn zeer ambitieus en willen dat dit een plein wordt waar de buurtbewoners graag komen. Maar het moet ook een plek zijn met een eigen identiteit die de buurt overstijgt. Een landmark zoals we dat met het MAS op het Eilandje hebben”, zegt schepen voor Stadsontwikkeling Rob Van de Velde (N-VA).

“De stad heeft gekozen voor een intendant omdat de heraanleg van de Gedempte Zuiderdokken buurtoverstijgend is. Dit zullen we niet doen voor kleinere participatietrajecten. Het belang van een heraanleg of het bouwen van een museum of gebouw bepaalt de mate van participatie. De omvorming van pakweg de Konijnenwei naar een speelpark doen we voor de directe buurt en dus houdt de bevraging ook op bij de bewoners in de omgeving”, vervolgt Rob Van de Velde.

New York

Dat in goede banen leiden is de opdracht van Aglaée Degros. “De High Line in New York is een mooi voorbeeld van wat we hier kunnen realiseren”, valt de ontwerpster met de deur in huis.

High Line is een oud metroviaduct in het centrum, dat werd omgebouwd tot een park en promenade met veel groen en recreatieplekken. Die vergelijking moet niet letterlijk genomen worden, want op de Gedempte Zuiderdokken is geen viaduct. “Maar het idee is mooi. De buurt in New York is volledig opgeleefd en ook andere stadsbewoners hebben het park en de buurt ondekt”, zegt Degros.

In de eerste plaats zal de ontwerpster alle ideeën, wensen en suggesties van de Antwerpenaar bundelen en op een bevattelijke manier overbrengen aan de toekomstige ontwerpers van het plein. “In oktober is er een startmoment waar ik vertel hoe we te werk gaan. Mensen kunnen me de volgende maanden vertellen wat zij graag op de Gedempte Zuiderdokken willen hebben. Ik zal ook met onder meer de horeca in de buurt gaan praten om te horen wat hun wensen zijn. Het is aan mij om daar een duidelijk plan uit te filteren.”

Het kan nog alle kanten uit met de heraanleg. Enkel de grote lijnen liggen vast. “Dat er bijvoorbeeld een ondergrondse parkeergarage komt, is al beslist. En het plein mag niet bebouwd worden, tenzij aan de zijkanten. Voor de rest is er veel mogelijk”, zegt Van de Velde.

Afscheid van de geschiedenis

Met de keuze voor Aglaée Degros wil het stadsbestuur afscheid nemen van de bewogen voorgeschiedenis die het plein heeft gehad. “Met Aglaée hebben we een bekwaam iemand ingehuurd die niet gebukt gaat onder de discussies en functies van het plein in het verleden. Zij kan een frisse wind doen waaien”, aldus de schepen.

Eensgezindheid

Aglaée Degros weet dat er tegengestelde meningen zijn over de toekomst van de Gedempte Zuiderdokken. “Maar dat schrikt me niet af. Meestal beseffen mensen wel dat ze water bij de wijn moeten doen en in veel gevallen blijkt dat er een grote eensgezindheid is over wat zo’n plein moet worden. We vragen hen niet om het plein te ontwerpen, he. Wel wat ze er hopen te gaan doen.” De ontwerpster verwijst onder meer naar Nederland, waar al vaker op deze manier wordt gewerkt. “Zo is het onder meer met het Museumplein in Amsterdam gegaan. En je ziet dat het werkt.”

In de loop van 2016 moet er een ontwerp voor de Gedempte Zuiderdokken liggen. Een jaar later wordt immers gestart met de aanleg van de ondergrondse parkeergarage. Tegen die tijd wil het stadsbestuur ook klaar zijn om alvast een deel van de heraanleg te starten.

Copyright © 2015 Concentra. Alle rechten voorbehouden
Pagina 14